Translate?

Een klacht over verplichte zorg

U bent cliënt en ontvangt verplichte zorg van GGZ inGeest. U heeft een klacht over die verplichte zorg. Ook wanneer u mentor of wettelijk vertegenwoordiger bent van een cliënt met verplichte zorg leest u hier hoe u een klacht kunt indienen.

Stuur uw klacht naar de onafhankelijke klachtencommissie

Voor cliënten met een Wvggz-maatregel (zorgmachtiging of crisismaatregel) die verplichte zorg krijgen, gelden afwijkende regels voor het behandelen van een klacht.

U kunt uw klacht rechtstreeks indienen bij de klachtencommissie GGZ Amsterdam e.o. (contactgegevens staan onderaan dit tekstblok). U kunt Wvggz-klachten indienen tot vijf jaar na de datum waarop de machtiging is afgegeven.

Het indienen van een klacht bij de klachtencommissie is gratis.

U kunt een brief of e-mail sturen aan het secretariaat van de klachtencommissie. Vermeld in uw brief:

  • uw naam, de datum en de afdeling/hulpverlener bij wie u in behandeling bent geweest;
  • tegen wie de klacht gericht is;
  • de gebeurtenis waar u over klaagt en wanneer deze heeft plaatsgevonden;
  • wat uw bezwaar is tegen deze gebeurtenis.

De onafhankelijke klachtencommissie

De klachtencommissie bestaat uit leden die onafhankelijk zijn van GGZ inGeest. Nadat u uw klacht schriftelijk heeft ingediend zal de klachtencommissie de ontvangst van uw klacht bevestigen en u informeren over de verdere procedure.

De voorzitter van de klachtencommissie beoordeelt eerst de klacht door alle ingediende stukken te bestuderen. Als dat nodig is neemt de klachtencommissie contact met u op om toestemming aan u te vragen om in uw dossier te kijken. Na bestudering van de klacht zijn er verschillende mogelijkheden:

  • de hulpverlener of instelling geeft een schriftelijke reactie, u bent tevreden en trekt de klacht in;
  • u kiest voor een bemiddelingsgesprek;
  • u kiest voor een hoorzitting.

De klachtencommissie houdt u op de hoogte van de voortgang en bespreekt met u van welke mogelijkheden u gebruik wilt maken.

Contact

Klachtencommissie GGZ Amsterdam e.o.
Postbus 74077
1070 BB Amsterdam
020 788 5140
klachtencie@ggzingeest.nl (tip: veilig e-mailen)

Bijstand door de patiëntenvertrouwenspersonen (PVP)

Bij vragen en klachten kunt u zich laten ondersteunen door een patiëntenvertrouwenspersoon (PVP), die op verschillende locaties aanwezig is. De PVP kan samen met u uw klacht op schrift stellen en u bijstaan indien u dit wenst. Ook wanneer u ervaart dat er wordt gedreigd met verplichte zorg kunt u ook contact op kan nemen met de PVP.

Voor ambulante cliënten is de landelijke stichting PVP beschikbaar voor advies en ondersteuning.