Een klacht over verplichte zorg
U bent cliënt en ontvangt verplichte zorg van GGZ inGeest. U heeft een klacht over die verplichte zorg. Ook wanneer u mentor of wettelijk vertegenwoordiger bent van een cliënt met verplichte zorg leest u hier hoe u een klacht kunt indienen.
Stuur uw klacht naar de onafhankelijke klachtencommissie
Voor cliënten met een Wvggz-maatregel (zorgmachtiging of crisismaatregel) die verplichte zorg krijgen, gelden afwijkende regels voor het behandelen van een klacht.
U kunt uw klacht rechtstreeks indienen bij de klachtencommissie GGZ Amsterdam e.o. (contactgegevens staan onderaan dit tekstblok). U kunt Wvggz-klachten indienen tot vijf jaar na de datum waarop de machtiging is afgegeven.
Het indienen van een klacht bij de klachtencommissie is gratis.
U kunt een brief of e-mail sturen aan het secretariaat van de klachtencommissie. Vermeld in uw brief:
- uw naam, de datum en de afdeling/hulpverlener bij wie u in behandeling bent geweest;
- tegen wie de klacht gericht is;
- de gebeurtenis waar u over klaagt en wanneer deze heeft plaatsgevonden;
- wat uw bezwaar is tegen deze gebeurtenis.
De onafhankelijke klachtencommissie
De klachtencommissie bestaat uit leden die onafhankelijk zijn van GGZ inGeest. Nadat u uw klacht schriftelijk heeft ingediend zal de klachtencommissie de ontvangst van uw klacht bevestigen en u informeren over de verdere procedure.
De voorzitter van de klachtencommissie beoordeelt eerst de klacht door alle ingediende stukken te bestuderen. Als dat nodig is neemt de klachtencommissie contact met u op om toestemming aan u te vragen om in uw dossier te kijken. Na bestudering van de klacht zijn er verschillende mogelijkheden:
- de hulpverlener of instelling geeft een schriftelijke reactie, u bent tevreden en trekt de klacht in;
- u kiest voor een bemiddelingsgesprek;
- u kiest voor een hoorzitting.
De klachtencommissie houdt u op de hoogte van de voortgang en bespreekt met u van welke mogelijkheden u gebruik wilt maken.
Contact
Klachtencommissie GGZ Amsterdam e.o.
Postbus 74077
1070 BB Amsterdam
T 020 788 5140
E klachtencie@ggzingeest.nl (tip: veilig e-mailen)
Bijstand door de patiëntenvertrouwenspersonen (PVP)
Bij vragen en klachten kunt u zich laten ondersteunen door een patiëntenvertrouwenspersoon (PVP), die op verschillende locaties aanwezig is. De PVP kan samen met u uw klacht op schrift stellen en u bijstaan indien u dit wenst. Ook wanneer u ervaart dat er wordt gedreigd met verplichte zorg kunt u ook contact op kan nemen met de PVP.
Voor ambulante cliënten is de landelijke stichting PVP beschikbaar voor advies en ondersteuning.
Contact
Patiënten-vertrouwenspersonen
Locaties Baden Powellweg (FACT), De Nieuwe Valerius (klinieken en FACT) en Van Hilligaertstraat (FACT)
Dhr. Jeroen Boersma
T 06 1504 5182
E j.boersma@pvp.nl (tip: veilig e-mailen)
Locatie Amstelmere (klinieken en FACT)
Mw. Suzan Wessel
T 06 2230 6862
E s.wessels@pvp.nl (tip: veilig e-mailen)
Locaties Bocholtstraat (woonlocatie en FACT), Spaarnepoort (FACT), Westerpoort (klinieken) en Zuiderpoort (klinieken en FACT)
Mw. Joy Homoet
T 06 5789 9836
E j.homoet@pvp.nl (tip: veilig e-mailen)
Landelijke stichting PVP
T 0900 444 8888
E helpdesk@pvp.nl (tip: veilig e-mailen)