Translate?

2. Hoe meld ik me aan?

U wilt zich bij ons aanmelden om uw psychische klachten te laten behandelen. Daar hebt u een verwijsbrief van uw huisarts voor nodig. Lees wat u moet weten.

De verwijsbrief

Het is nodig dat uw huisarts een brief schrijft om u aan te melden voor een behandeling.  Dit noemen wij de verwijsbrief. Heeft u uw huisarts nog niet om een verwijsbrief gevraagd, maak dan eerst een afspraak met uw huisarts. 

Wij krijgen deze verwijsbrief direct toegestuurd van uw huisarts. U hoeft zelf niets aan ons te sturen.

Nadat wij uw verwijzing hebben gekregen

Nadat wij de verwijsbrief van uw huisarts hebben gekregen, krijgt u zo snel mogelijk bericht over wanneer en waar uw eerste gesprek is.

Soms vragen we extra informatie om beter in te schatten welke hulp u nodig hebt. Als we extra informatie nodig hebben, hoort u dat binnen 2 weken. We bellen u om dat te bespreken en vragen u een vragenlijst in te vullen.

Goed om te weten

Meestal betaalt uw zorgverzekering uw behandeling, maar de kosten vallen wel onder uw eigen risico. Dat kan betekenen dat u een deel zelf moet betalen.

  • Wilt u weten hoe hoog uw eigen risico is? Neem contact op met uw zorgverzekeraar.
  • Algemene informatie over het eigen risico vindt u op de website van de rijksoverheid.
  • In 2022 is de financiering van de zorg veranderd. U leest hier meer over op de website van rijksoverheid.

Ieder jaar maken GGZ inGeest en zorgverzekeraars afspraken over de vergoeding van uw zorg. We hebben in een overzicht gezet met welke zorgverzekeraars we op dit moment afspraken hebben gemaakt.

Heeft u vragen over de vergoeding door uw zorgverzekeraar? Neem dan contact op met uw eigen zorgverzekeraar.

De huisarts die uw verwijsbrief heeft geschreven is tot het eerste gesprek verantwoordelijk voor uw behandeling. Verandert er iets aan uw situatie, maakt u zich meer zorgen of heeft u nieuwe vragen? Neem dan contact op met uw huisarts. Na uw eerste gesprek kunt u met al uw vragen bij ons terecht.

  • Onze behandelaren rekenen op uw komst. Alleen dan kunnen zij u goed helpen. Kom daarom altijd op uw afspraak.
  • Wilt u toch afzeggen of de afspraak verplaatsen? Doet u dat dan zo snel mogelijk. Dan kunnen wij een andere cliënt op die tijd uitnodigen.
  • Als u uw afspraak afzegt binnen 24 uur vóór de afspraak, moeten wij u helaas een rekening sturen van €50,-. Deze rekening moet u zelf betalen en kunt u niet terugvragen bij uw zorgverzekering.

Wachttijden

Wachttijden tot het eerste gesprek

Iedereen die zich aanmeldt bij GGZ inGeest heeft te maken met wachttijden. Wij doen ons best deze zo kort mogelijk te houden.

Wachttijden tot de behandeling

Na uw eerste gesprek doen we ons best zo snel mogelijk een afspraak voor u in te plannen.

Tips

Vindt u de wachttijd te lang en wilt u eerder beginnen met uw behandeling? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar kan ervoor zorgen dat uw behandeling binnen 6 weken na het eerste gesprek start.

GGZ inGeest heeft verschillende locaties. Op iedere locatie behandelen we andere klachten. U kunt voor uw behandeling niet overal terecht.

Weet u waar u last van hebt en welke behandeling u nodig hebt? Kijk bij onze locaties welke klachten we daar behandelen. U kunt dan bedenken op welke locatie u het liefst hulp krijgt.

Wat kan ik doen tijdens het wachten?

Wacht u tot uw eerste gesprek plaatsvindt of uw behandeling begint? U hoeft niet stil te zitten! In de tussentijd kunt u uzelf op verschillende manieren helpen.

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen GGZ inGeest, meld u dan aan voor de nieuwsbrief.