Klacht over rekening
U of de zorgverzekeraar heeft een rekening van ons ontvangen. U heeft over die rekening een vraag of klacht.
Neem contact op met onze zorgadministratie
Heeft u een vraag of klacht over uw rekening, neem dan contact op met onze zorgadministratie. Ook wanneer u een overzicht van de geregistreerde afspraken, dan kunt u mailen naar de zorgadministratie.
Onderaan deze pagina vindt u een aantal veelgestelde vragen over de rekening.
Een vraag over de rekening van een familielid (zoon, dochter, of partner)
In verband met de privacywetgeving (AVG) mogen wij geen informatie geven zonder toestemming van de cliënt. Zonder toestemming van de cliënt of wanneer u geen mentor of wettelijk vertegenwoordiger bent, kunnen wij daarom geen vraag of klacht over een rekening van een familielid beantwoorden.
Contact
U kunt uw vraag of klacht mailen naar:
Vragen over de rekening
Het is niet mogelijk om van tevoren te zeggen wat een intake en/of behandeling gaat kosten. De kosten zijn afhankelijk van aantal, soort en duur van de geregistreerde consulten. Het is meestal niet mogelijk om precies te voorspellen hoeveel consulten nodig zullen zijn voor een volledige behandeling.
Een declaratie wordt ingediend op basis van de ontvangen consulten en kan daarnaast ook de tarieven bevatten voor opnamedagen of toeslagen voor specialistische interventies.
De zorg wordt vergoed uit het basispakket. Wel betaalt u eerst uw eigen risico. Mocht u vragen hebben over uw eigen risico en de hoogte ervan, neem dan contact op met uw verzekeraar.
De tarieven voor o.a. behandeling en verblijfsdagen zijn te vinden op de website van de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit).
Meestal betaalt uw zorgverzekering uw behandeling, maar de kosten vallen wel onder uw eigen risico. Dat kan betekenen dat u een deel zelf moet betalen.
- Wilt u weten hoe hoog uw eigen risico is? Neem contact op met uw zorgverzekeraar.
- Algemene informatie over het eigen risico vindt u op de website van de rijksoverheid.
- Met ingang van 2022 is de financiering van de zorg veranderd. U leest hier meer over op de website van rijksoverheid.
Zeg afspraken op tijd af als u niet kunt komen
- Onze behandelaren rekenen op uw komst. Alleen dan kunnen zij u goed helpen. Kom daarom altijd op uw afspraak.
- Wilt u toch afzeggen of de afspraak verplaatsen? Doet u dat dan zo snel mogelijk. Dan kunnen wij een andere cliënt op die tijd uitnodigen.
- Als u uw afspraak afzegt binnen 24 vóór de afspraak, moeten wij u helaas een rekening sturen van €50,-. Deze rekening moet u zelf betalen en kunt u niet terugvragen bij uw zorgverzekering.
Ja, het eigen risico wordt aangesproken. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de hoogte van uw eigen risico en of er al een gedeelte of het hele bedrag van het eigen risico is verbruikt.
De declaratie is afhankelijk van aantal, soort en duur van de geregistreerde consulten. Dat er na de intake geen behandeling tot stand is gekomen kan voorkomen. Wij moeten de bestede tijd echter wel in rekening brengen en de consulten declareren bij uw zorgverzekeraar.
Als u meer wilt weten over uw eigen risico, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar kan bijvoorbeeld inzien hoe hoog uw eigen risico is en hoeveel u al heeft gebruikt. Samen met de zorgverzekeraar kan gekeken worden naar een betalingsregeling (bijvoorbeeld betaling in termijnen).
Ja, voor het verlenen van crisiszorg wordt het eigen risico aangesproken. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van het afgesproken eigen risico en of er al een gedeelte of het hele bedrag van het eigen risico is verbruikt. Dit geldt ook als u alleen een consult heeft gehad bij de crisisdienst, zonder vervolgbehandeling bij GGZ inGeest.
Het Zorgprestatiemodel gaat uit van het principe: ‘planning is realisatie’. Dit betekent dat de behandeltijd die u op de rekening ziet staan, de geplande tijd is en niet per se de daadwerkelijke duur van het consult. Alleen als het verschil tussen de geplande behandeltijd en de daadwerkelijke behandelduur meer is dan 15 minuten wordt dit aangepast.
De overheid heeft berekend hoeveel elke zorgprestatie maximaal mag kosten. Er zijn veel verschillende tarieven. Dat komt omdat bij het bepalen van de tarieven onder andere rekening is gehouden met:
- Het beroep van de zorgverlener. Een psychiater is bijvoorbeeld duurder dan een verpleegkundige.
- Het aantal zorgverleners die bij het gesprek aanwezig zijn. Bijvoorbeeld bij een intakegesprek kunnen er twee behandelaren aanwezig zijn; een intaker en een regiebehandelaar.
- Het type consult. Een diagnostiekconsult is duurder dan een behandelconsult.
- De duur van het consult. Hoe langer het consult duurt, hoe meer het kost.
- De plek waar het consult plaatsvindt. Een consult in een specialistische instelling is duurder dan een consult door een zorgverlener met een eigen praktijk
In de tarievenzoeker van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vindt u alle tarieven.
Het kan zijn dat u op uw kostenoverzicht iets andere tarieven ziet. Dat komt omdat er soms met de zorgverzekeraar andere (lagere) prijzen worden afgesproken. Wilt u weten welke prijzen er precies voor u gelden? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.
Voor problemen met uw zorgverzekeraar over bijvoorbeeld vergoedingen kunt u zich wenden tot de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).