spanningen en stress

‘Ik wilde minder stress, maar hoe?

Ik had geen baan meer, ik wist niet wat ik wilde en voelde me daardoor steeds slechter. Ik was bang dat het alsmaar erger zou worden. Daarom begon ik met de cursus Voluit Leven. Ik ben nu levendiger, zeggen mensen om me heen.

shutterstock_736893301

Niemand merkte dat ik me niet goed voelde. Ik ging gewoon door en deed de dingen die ik moest doen. Ik sprak af met vriendinnen en werkte als vrijwilliger. Intussen vroeg ik me de hele tijd af wat er met me was. Ik werd heel onzeker en vond dat ik alles verkeerd deed. Ik wist dat ik meer uit het leven kon halen, maar ik wist niet hoe.

Ik had een paar gesprekken bij de huisarts en zij raadde me aan om de cursus Voluit Leven van Prezens te doen. In 8 weken, met 1 bijeenkomst per week, zou ik leren om beter met lastige gedachten om te gaan en om me meer te verbinden met mijn lichaam. Dat wilde ik wel. Ik wilde een depressie voorkomen.

Ik ben nu op de helft van de cursus. We werken met een praktisch hulpboek, ‘Mindfulness of de kunst van het aanvaarden’. Het is een goed boek. Je leert dat psychische pijn bij het leven hoort en je leert hoe je ermee om kan gaan. En ook om dingen te doen die jij belangrijk vindt in het leven.

Geen therapie

Het is echt een cursus en geen therapie. Je doet vooral veel oefeningen. Daardoor moest ik dingen doen die ik eerst uit de weg ging. Ik wilde niet meer afgewezen worden en dus solliciteerde ik niet meer. Maar dat werkt natuurlijk niet, ik moest weer solliciteren. En ik moest opschrijven wat ik daarbij dacht en voelde. Ik schreef in het werkboek:

Situatie: ik doe een sollicitatie online, maar er gaat iets mis en mijn mail komt maar half aan
Gedachte 1: wat een sof, ik geef het op
Gevoel: moedeloos, heel kwaad
Gedrag 1: schreeuwen, schelden, lelijke dingen tegen mezelf zeggen in de spiegel
Gedrag 2: ik stuur een nieuwe mail naar de werkgever met uitleg
Gedachte 2: het is niet het einde van de wereld, misschien krijg ik nog een kans

Ik had dus ook positieve gedachten. En ik had het probleem aangepakt. Door het op te schrijven zag ik dat in.

Negatieve gedachten loslaten

Verder leren we in de cursus negatieve gedachten aan te pakken. Mijn gedachte was bijvoorbeeld: ik ben mislukt. Dat moest ik eerst hardop zeggen. Dat deed pijn. Daarna moest ik de gedachte proberen los te laten door een woord te herhalen. Ik zei hardop: Ik ben mislukt, mislukt, mislukt. Toen dacht ik: Dat is wel erg dramatisch, het is niet waar. Zo heb ik zelf die negatieve gedachte losgelaten.

Je kunt ook humor gebruiken, bijvoorbeeld een gek stemmetje gebruiken. ‘Ik ben Ginetta en ik voel me vandaag een enorme stommerd.’ Het werkt niet bij iedereen, maar wel bij mij. Ik moet dan lachen en word zachter en milder voor mezelf: ‘Is dat echt zo? Ben ik nou wel zo’n stommerd?’

Iedere dag oefenen

Mindfulness oefenen we ook in de cursus. Dan zitten we met onze ogen dicht en voelen we alle delen van ons lichaam, van onder tot boven en weer terug. En we leren om te focussen op onze ademhaling. We oefenen dat ook iedere dag thuis. Ik vind het heel prettig om te doen, ik voel nu beter wat er gebeurt in mijn lichaam.

Door de cursus doe ik weer dingen die ik eerst uit de weg ging. Verder heb ik geleerd anders te kijken naar dingen die ik niet fijn vind in het leven. De groep helpt mij om door te zetten. Ik heb al meer vertrouwen in mezelf en minder stress. Ik spreek met mensen af, ik ben actief – ik kom er wel.

Ginetta is niet haar echte naam.