Direct online aan de slag na intake: een innovatie bij GGZ inGeest
Onder leiding van Floris Visscher, GZ-psycholoog in opleiding tot klinisch psycholoog, is bij GGZ inGeest een succesvolle pilot uitgevoerd: ‘Online na intake’. Dit nieuwe behandelaanbod geeft cliënten direct na hun intake toegang tot het eHealth-platform. De pilot is gestart bij de Polikliniek Jongvolwassenen en door de positieve resultaten krijgt dit aanbod een vervolg op drie poliklinieken.
Het ontstaan van de pilot
Floris vertelt: “Toen ik net bij GGZ inGeest begon, vond ik het zwaar om na een intake te zeggen hoe lang de wachtlijsten waren. Dat moest beter kunnen. Zo ontstond het idee voor een online aanbod zodat cliënten direct na hun intake aan de slag konden. In het begin was ik sceptisch over eHealth; ik dacht dat cliënten er niet op zaten te wachten. Maar nu zie ik vooral de voordelen.”
Wat houdt ‘Online na intake’ in?
Na de intake krijgen cliënten direct toegang tot het eHealth-platform, waar ze onder begeleiding van een ervaren (online)psycholoog starten met een op maat gemaakt crisissignaleringsplan. Door middel van online feedback en videobel gesprekken zet de cliënt de eerste stappen richting herstel in plaats van in de wachtstand te staan. Eventueel in overleg wordt na het crisissignaleringsplan nog een keuzemodule aangeboden.
Cliënten voelen zich gehoord en gezien
Hoewel de pilot bestond uit een klein aantal deelnemers, zijn de resultaten veelbelovend. De deelnemende cliënten, online behandelaren en regiebehandeleren geven unaniem aan dat dit online behandelaanbod van toegevoegde waarde is. Cliënten voelen zich gehoord en gezien en krijgen meer inzicht in hun klachten. “Ik ben enorm verrast. Ik heb serieus stappen gezet en heb dit traject als enorm positief ervaren,” vertelt een van de deelnemende cliënten.
De online behandelaar vond het eveneens nuttig en voldoening geven en de regiebehandelaar werd ontlast en ervoer minder mentale ballast: “Ik denk dat het essentieel is voor onze doelgroep om een crisissignaleringsplan te hebben.”
Toekomstplannen: Uitbreiding naar meer poliklinieken
Dankzij de positieve resultaten willen we het aanbod uitbreiden naar drie andere poliklinieken. Floris benadrukt: “Het is mooi om te zien hoe dit project zowel voor cliënten als behandelaren winst oplevert. Ik ben dan ook blij dat deze pilot een vervolg krijgt en heb alle vertrouwen in mijn collega Martine Weeland die dit verder oppakt als nieuwe projectleider.”
Collega’s kunnen tijdens een innovatiesessie hun ideeën pitchen rond digitale zorginnovaties. Én daarbij kans maken op ondersteuning in de realisatie vanuit het programma ‘Digitaal dichtbij’. Floris heeft tijdens de allereerste innovatiesessie een pitch gegeven van ‘Online na intake’ en kreeg daarna ondersteuning in de realisatie.
