4. Wat komt er kijken bij mijn behandeling?
Uw behandeling begint binnenkort. U hebt een behandelplan en wilt weten wat er de komende periode gaat gebeuren. We leggen graag uit wat u kunt verwachten.
Het behandelplan
Tijdens uw eerste gesprek hebt u met een behandelaar besproken welke problemen u hebt en met welke behandeling we u kunnen helpen. Deze afspraken zetten we in een behandelplan. In het behandelplan staat precies:
- hoe we u behandelen
- wie uw behandelaar is
- wat de doelen zijn van uw behandeling
- hoe lang uw behandeling duurt.
U krijgt een kopie van het plan. Zo weet u wat er gaat gebeuren.
Wie betaalt mijn behandeling?
Meestal betaalt uw zorgverzekering uw behandeling, maar de kosten vallen wel onder uw eigen risico. Dat kan betekenen dat u een deel zelf moet betalen.
Met ingang van 2022 is de financiering van de zorg veranderd. U leest hier meer over op de website van rijksoverheid.
Wat moet ik me voorstellen bij mijn behandeling?
Een behandeling verschilt per persoon. Iedereen krijgt bij ons hulp die aansluit op zijn of haar problemen. En die past bij hoe ernstig die problemen zijn. We bespreken met u hoe uw behandeling eruitziet en wat u kunt verwachten, zodat u nooit voor verrassingen staat.
Samenwerking van artsen
U krijgt bij ons altijd behandeling van een team. Daarin zitten onder andere psychologen en artsen. Zij werken samen met u, uw omgeving en elkaar.
Ook houden ze uw huisarts op de hoogte van uw behandeling. Het past bij sommige behandelingen om te praten met uw partner of familie- of gezinsleden. Dat doen we altijd in overleg met u.
In steeds meer teams zitten ook ervaringsdeskundigen.
Hoe onthoud ik wat er gezegd is?
Tijdens sommige gesprekken praat u over zoveel dingen, dat u het niet allemaal onthoudt. Of u vergeet door uw gevoelens wat er precies is gezegd. Dat is heel normaal.
Neem het gesprek op
Het helpt om gesprekken, of delen van een gesprek, met uw telefoon op te nemen. Dat maakt het simpel om opnieuw te horen wat de behandelaar heeft gezegd. Ook kunt u dan achteraf met naasten naar het gesprek luisteren.
Goedkeuring behandelaar
Het is voor de behandelaar fijn om te weten als u het gesprek op wilt nemen. De behandelaar kan er dan rekening mee houden en snapt uw behoeften beter. Wilt u het opgenomen gesprek op social media zetten? Dat mag alleen als de behandelaar dat goedkeurt.
Uw mening over de behandeling: vragenlijsten
We vinden het belangrijk dat onze behandeling u helpt en uw klachten vermindert. Ook willen we u de mogelijkheid geven te vertellen hoe tevreden u bent. Tijdens uw behandeling doen we dat met vragenlijsten. Uw behandelaar geeft u zo’n vragenlijst en bespreekt de antwoorden met u. U mag een vriend of familielid meenemen naar dat gesprek. Zo voelt u zich extra veilig uw mening te geven.
Meedoen aan onderzoek
Als u bij ons in behandeling bent, vragen we u misschien mee te doen aan onderzoek. Door wetenschappelijk onderzoek kunnen we nieuwe behandelingen ontwikkelen en bestaande kennis uitbreiden. Ons onderzoek is alleen mogelijk met úw hulp. Doet u mee?
Veelgestelde vragen
Na uw aanmelding bij GGZ inGeest bewaren we uw gegevens digitaal. We bewaren alleen de gegevens die belangrijk zijn voor uw behandeling, zoals:
- de brief van uw arts
- uw persoonsgegevens
- uw behandelplan
- uw antwoorden op onze vragenlijsten
- een overzicht van de medicijnen die u gebruikt
- advies en aantekeningen van behandelaren
- informatie over ons contact met uw huisarts
- informatie die belangrijk is voor uw behandeling die we bijvoorbeeld van uw partner of familieleden hebben gekregen
- wettelijke informatie.