3. Hoe gaat het eerste gesprek?
Tijdens uw eerste gesprek bij GGZ inGeest maakt u kennis met een behandelaar. U bent vast benieuwd naar hoe dit gesprek gaat en wat u te wachten staat. We hebben alle informatie op een rij gezet.
Mag ik iemand meenemen?
Het is heel normaal als u het spannend vindt om naar het eerste gesprek te gaan. U krijgt nieuwe informatie en bespreekt uw klachten met iemand die u nog niet goed kent.
Vindt u het fijn om naar het gesprek te gaan met iemand die u vertrouwt? U mag altijd een familielid, vriend of vriendin meenemen. Dat maakt het makkelijker om over uw problemen te praten. Het is ook een handige manier om alles te onthouden, want twee mensen horen meer dan één. Wij vinden het ook belangrijk om uw familieleden bij uw behandeling te betrekken.
Waar gaat het eerste gesprek over?
Tijdens het eerste gesprek hebben we het over uw klachten en over de behandeling die het beste bij u past. We maken afspraken over uw behandeling. De afspraken gaan bijvoorbeeld over wanneer uw behandeling begint en eindigt. En of er iets extra’s nodig is.
Het is heel belangrijk dat u vertrouwen hebt in het advies en een goed gevoel over uw behandeling krijgt. Bent u niet tevreden met hoe het gesprek is gegaan? Laat ons dat altijd weten. We helpen u graag op een andere manier. Samen met u zoekt de behandelaar naar een andere oplossing of behandeling.
Hoe onthoud ik alle informatie?
Het is soms lastig om alles te onthouden. U bespreekt veel met de behandelaar en zit met uw emoties.
Neem het gesprek op
Een oplossing is om het gesprek op te nemen. Of u kunt na afloop van het gesprek een samenvatting van het gesprek inspreken. Als u het gesprek opneemt, kunt u later opnieuw naar het gesprek luisteren. Of samen met iemand naar het gesprek luisteren.
Goedkeuring behandelaar
Het is voor de behandelaar fijn om te weten als u het gesprek op wilt nemen. De behandelaar kan er dan rekening mee houden en snapt uw behoeften beter. Wilt u het opgenomen gesprek op social media zetten? Dat mag alleen als de behandelaar dat goedkeurt.
Wat als GGZ inGeest me niet kan helpen?
Ons doel is ervoor zorgen dat u de behandeling krijgt die bij u past. Alleen zo helpen we u met uw problemen. Het kan gebeuren dat u of de behandelaar bepalen dat GGZ inGeest u niet de beste behandeling kan geven. U krijgt dan advies van ons waar u wel naartoe kunt.
Veelgestelde vragen
We ontdekken wat u hebt met de informatie uit de brief van uw arts en het eerste gesprek met u. Als de brief niet genoeg informatie geeft, vragen we u om een online vragenlijst in te vullen. Uw antwoorden helpen ons u beter te leren kennen. We bellen u op om uw antwoorden te bespreken. U hoort dan ook wat we denken dat u hebt.
Tijdens uw behandeling kan het nodig zijn om medicijnen te nemen. Het is belangrijk dat uw behandelaar bij GGZ inGeest dan weet welke medicijnen u al gebruikt. Daarom vragen wij voor de afspraak uw medicatiegegevens op bij het Landelijk Schakelpunt (LSP). Wij ontvangen deze gegevens alleen wanneer u daar zelf toestemming voor heeft gegeven bij uw apotheek of huisarts.
Op www.volgjezorg.nl en www.mijnmitz.nl leest u meer informatie. U ziet daar ook of u toestemming heeft gegeven voor digitale uitwisseling van uw medische gegevens.